top of page

4 grunner til at romanåpningen din ikke funker

Forfatterens bilde: Anne Louise Morseth-NordbryhnAnne Louise Morseth-Nordbryhn

Oppdatert: 29. aug. 2024

Hvis du drømmer om å hekte lesere og forlag på romanen din, er det én ting du ikke kommer utenom: Du må ha en knallåpning.


Hvor lang tid bruker du på å gjøre deg opp en mening om en tekst du leser? Ti sider? En halv side? Dersom boka ikke fenger, skal det litt til å lese videre (I hvert fall for min del. Livet er for kort til å lese kjedelige bøker!). Derfor er det kjempeviktig at åpningen sitter som den skal.


Som redaktør for oversatt skjønnlitteratur pløyde jeg gjennom ganske mange manus i uka. Noen hekta meg fra begynnelsen, andre la jeg fra meg etter noen sider.


En god romanåpning er make or break i forlagsverden, i hvert fall hvis du er en ukjent, upublisert forfatter.


Det er her du beviser at du behersker håndtverket. Det er her du gir mange av løftene som resten av romanen skal innfri og viser leseren at du greier å ta dem hele veien til siste punktum.


Men hva vil en god romanåpning si?


Vel, det er sikkert like mange svar på det som det finnes romanåpninger. Og du kan argumentere for at ulike lesere har ulik smak. Men tre ting går igjen, og disse får du nå av meg til å ta med deg til ditt eget skrivearbeid.


Spiss pennen. Here we go!



Hender som taster på en laptop


1. Du starter på feil tidspunkt i fortellingen

Dette er en rookie mistake, nemlig å starte på helt feil tidspunkt i fortellingen. Som på starten av historien, det vil kanskje si: på starten av dagen:


"Jeg våknet og sto opp fra senga. Det var en varm og fin tirsdagsmorgen og solen strømmet inn gjennom vinduet..." Snore!


Du må gi dit handlingen finner sted, der et eller annet står på spill for karakteren, og som er relatert til hovedhandlingen. Jeg sier ikke at det ikke kan skje i senga, rett etter oppvåkning. Men still deg først dette spørsmålet:


Hvor starter hovedfortellingen min? Hvilken scene kan jeg ikke ta bort for at historien skal gi mening for leseren?


Jeg leste et sted at de fleste kan kutte de to første scenene i manuset sitt uten at det påvirker handlingen i det hele tatt. Det er verdt å sjekke om åpningsscenen din og de kommende scenene faktisk er der fortellingen din starter. Og hvis ikke? Slett scenene og begynn der historien faktisk begynner.


Har du nailet første scene? Good for you. Da kan du sjekke at du faktisk begynner på riktig sted i selve scenen. Still deg dette spørsmålet:


Hvor i denne scenen skjer det noe vesentlig? Noe som skaper bevegelse?


Hvis det svaret er: senga, om morgenen, greit nok.


Det viktige er at du er bevisst hvorfor du starter der du gjør.



2. Du starter med beskrivelser

Noe annet som er vanlig, er å starte med beskrivelser. Som for eksempel utfyllende verdensbygging og intrikate gjengivelser av vakre omgivelser. Og jeg har lest mange romanåpninger som tar meg inn til de herligste plasser, gjerne anført i et rikt, overskuddspreget språk. Fornøyelig! Men dersom du blir for forelsket i beskrivelsene dine, kan du fort glemme at du har en historie å fortelle. Og da kan leseren raskt falle fra. For det skjer jo ingen ting!


Beskrivelser er ikke fortelling. De stanser tiden i fortellingen framfor å drive den framover.


Så hvorfor er likevel vanlig å starte med beskrivelser i romanen?


Kanskje ser du for deg omgivelsene karakteren befinner seg i. Det er viktig for deg at leseren får en følelse av den verdenen hen befinner seg i, og derfor er det naturlig for deg å starte med å gjengi disse. Og jeg er ikke uenig i at omgivelser er uviktige. Men still deg i så fall disse to spørsmålene:


  1. Er beskrivelsene viktige for historien (akkurat nå)?

  2. Hvor lite av omgivelsene kan du ta med uten at leseren mister følelsen av hvor hen er?


Så hvorfor er dette så viktig?


Du husker det sikkert fra skolebenken: in medias res. Vel, den regelen gjelder fortsatt. Vi vil gjerne se karakteren utføre handling, vise at hen kan noe. I tillegg så skaper handling bevegelse og framdrift.


Starter du med handling dras leseren automatisk videre i teksten. 


Handling skaper illusjon av at tid går, som i en spillefilm. I beskrivelser er det som om tiden står stille, som om du betrakter et stilleben. Og det er du fri til å gjøre så mye du vil gjennom boken din. Men med mindre du er svært begavet som ordkunstner, vil jeg anbefale deg å starte midt i handlingen.


Med andre ord: Start med handling, forklar etterpå.


3. Du besvarer ikke spørsmålene: Hvem, hva, hvor


Hvem er med i scenen? Hva er det som skjer? Hvor foregår det? Disse spørsmålene må på en eller annen måte besvares så raskt som mulig, helst i første setning.


Tre ting på én gang, hvordan er det mulig?


Se på disse tre eksemplene, fra tre vidt forskjellige bøker:


«Snøen i fjellene var i ferd med å smelte og Bunny hadde vært død i flere uker før vi begynte å forstå hvor alvorlig situasjonen vår var.» Donna Tartt - Den hemmelige historien


«Skinnsetet knirket da advokat Lukas Vingstål strakte seg etter laptopen som lå i passasjersetet.» Pascal Engman - Bestselger


«HERLIGE HERSJØEN, stod det med store, svarte bokstaver på det gule skiltet som kom til syne da vi svingte inn til campingplassen.» Kirsti Kristoffersen - Kjendiskjæreste


I alle tre eksemplene er det et jeg, det er noe som skjer, og vi har en følelse av hvor det skjer. 


Hvorfor er dette viktig?


Når du besvarer disse spørsmålene, om hvem, hva hvor, hjelper du leseren å orientere seg raskt i teksten din. Du gjør med andre ord leseren trygg på at du vet hva du holder på med. Og leseren kan lettere lene seg tilbake og ta inn det som skjer videre nå som hen slipper å svirre rundt i teksten på leting etter svar på disse spørsmålene.


Må du være overtydelig? Nei. Som i eksemplene over, så skjønner vi ikke alt av hva som skjer, eller hvem det er snakk om. Men nok til å ikke bli forvirret, og nok til å bli sugd inn i universet.


4. Du stiller ingen nye spørsmål


En god romanåpning besvarer ikke bare spørsmål, men stiller stadig nye.


Behovet for å få spørsmål besvart, er en knallgod spenningsdriver i fortellinger, og et absolutt must å beherske hvis du vil hekte på leseren fra første sekund og holde hen klistret til sidene til siste slutt.


La oss se på åpningssetningen fra Donna Tartt på nytt.


«Snøen i fjellene var i ferd med å smelte og Bunny hadde vært død i flere uker før vi begynte å forstå hvor alvorlig situasjonen vår var.»


Først ser vi konkret på hvordan setningen besvarer spørsmålene om hvem, hva, hvor:


Hvor: Ikke tydelig, men et sted på landet, siden det er fjell der. (Det blir allerede i neste setning klart at dette foregår i Vermont)

Hvem: Jeg-forteller som er en del av en gjeng (vi)

Hva: Bunny er død


Bonus: Denne sier også noe om når dette foregår: det er vår (snøen er i ferd med å smelte)


I tillegg til å plassere tekstens hvem, hva og hvor, stiller åpningssetningen en rekke spørsmål som driver handlingen framover. Ikke bare i første scene, men i resten av boken. Dette er noen av spørsmålene som skaper nysgjerrighet hos leseren:


1) Hvem er Bunny? 

2) Hvorfor er han død? 

3) Hvem er «vi»?

4) Hvorfor er «vår» situasjon så alvorlig?


Jeg vet ikke hvor mange åpningssetningen du husker fra bøker, men denne husker jeg som særskilt god. Den trigget nysgjerrigheten min til det fulle. Og ikke bare min, for denne boken har jo blitt en kultbok og klassiker.


Spiss din egen romanåpning

Da håper jeg du har inspirasjon til å gripe fatt i din egen tekst. Dersom du har noen innspill til tankene mine rundt romanåpninger, send meg gjerne en epost eller legg igjen en kommentar. Jeg blir glad for å høre fra deg.


Dersom du har kommentarer til teksten, legg igjen en beskjed, eller send meg en epost!


Da er det ikke mer å si enn: Go write!


 

 Når skal du bruke dette?: Når du har et manus klart og kan gå i gang med redigering.


188 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

留言


Behøver du hjelp med et manus?

Jeg tilbyr en rekke redaktørtjenester og kan hjelpe deg uansett hvor du er i prosjektet ditt

Siste innlegg

Vil du ha skrivetips og inspirasjon rett i innboksen?

Meld deg på e-postlisten og motta tips, tilbud og nyheter. Kommer med feelgoodgaranti!

bottom of page