Slik bygger du en romance på fire akter!
Oppdatert: 8. okt. 2024
Drømmer du om å skrive en romance? Da bør du lese videre, for romance-bøker har mange kriterier, og én av dem handler om hvordan historien er bygd opp.
Du kødder ikke med leserne av romance-litteratur – de kan stoffet sitt. De fleste sluker romance-bøker som om det skulle vært oksygen, og de forventer at boken skal levere på alle punkter.
Selv de som ikke er bevisst hva en romance-bok skal inneholde, rynker på nesa når det er noe som ikke stemmer ... som når kjærlighetsparet kysser på feil sted eller de litterære tropene er fullstendig fraværende. Hvorfor? De har nemlig leserforventninger.
Leserforventninger i en romance skyldes at bøkene ofte er bygd over samme lest, enten det gjelder troper eller arketyper.
Dette er elementer som er så gjennomgående i vestlig fortellertradisjon, at vi ikke en gang tenker over dem. Alle som har vokst opp med Disney, med Askepott og Ariel, kjenner til dette. Dette gjelder selvsagt også for hvordan historien er bygd opp.
Treakteren vs. fireakteren
Du kjenner kanskje til tre-akteren? Kort fortalt er det en strukturell oppbygging som deler historien i tre deler: Første akt tar ca 25 % av historien, andre akt omtrent 50%, og tredje og avsluttende akt 25%. Enten du ser en blockbuster fra Hollywood eller en gammel Disney-schläger, så følger disse denne oppskriften.
En romance er delt opp i fire deler, som hver og en har sin bestemte funksjon.
Og disse delene bør du holde styr på dersom du setter deg fore å skrive en romance.
De fire delene er:
Akt 1: Paret møter hverandre
Akt 2: Paret faller for hverandre
Videre følger en gjennomgang av de fire aktene med eksempler fra Kelley Armstrongs romantiske komedie Finding Mr. Write og Rebecca Yarros´romantasy Fourth Wing. Teksten inneholder spoilers, så les videre på eget ansvar;)
Akt 1: Paret møter hverandre
Første akt er der du legger grunnen for hele fortellingen. Det er her du introduserer kjærlighetsparet, og det er her vi skal finne ut hva de drømmer om og hvorfor de ikke finner lykken i livet. For de er ikke lykkelige, selv om noen av dem kanskje tror det.
Det er også her du setter inn en meet cute, scenen der paret treffer hverandre for første gang. Og du setter an tonen for hva slags romanse du ønsker å fortelle:, enten det er vittig som i Emily Henrys romantiske komedier, en mørk og eventyraktig romantasy, eller en moderne tåreperse.
Uansett hvilken undersjanger innen romanse du velger, er det aller, aller viktigste at du sørger for at paret introduseres for leserne og for hverandre, og for at nettopp denne scenen blir uforglemmelig.
Kelley Armstrong: Finding Mr. Write (rom-com)
I Kelly Armstrongs Finding mr. Write, møter vi Daphne McFadden, forfatteren av en dystopisk zombieroman, og Chris Stanton, regnskapsfører og innhyret skuespiller som skal spille rollen som Daphnes forfatterpseudonym, Zane Remington. De møtes første gang da Chris må stille på en dokumentarinnspilling i rollen som Zane på Daphnes landsted i den kanadiske villmarken. Daphne er mildt sagt lite imponert over den klysete regnskapsføreren ... dog litt mer imponert svømmeferdighetene hans og den muskuløs overkroppen ...
Rebecca Yarros: Fourth Wing (romantasy)
I Rebecca Yarros´besteslegende roman Fourth Wing møter vi Violet Sorrengail som begynner på Basigiaths akademi for Drageryttere. Der møter hun det mørke, fengslende blikket til Xaden Riorson, squadleder og hennes dødelig fiende. Men skjebnene deres viser seg å være uløselig sammenknyttet ... (but of course ...)
Vil du vite mer om den romantiske komedien? Les også: Oppskriften på en romantisk komedie
Akt 2: Paret faller for hverandre
I akt to kastes paret inn i en opp-ned verden, der alt plutselig er annerledes enn deres forrige liv. Dette er den akten som ofte blir kalt for "fun and games" i filmverden, fordi det er her alle de herlige scenen i filmtrailere er hentet fra. Det er her premisset for fortellingen utspiller seg.
Paret tvinges ofte til å samarbeide, og uavhengig om de er venner allerede eller enemies to lovers, begynner de gradvis å falle for den andre, selv om de kanskje ikke helt skjønner det selv ennå. Det er her den følelsesmessige døren settes på klem.
Eksempel:
Kelley Armstrong: Finding Mr. Write (rom-com)
Daphne synes først Chris Stanton er en dust. Chris spiller rollen som cocky filmstjerne for å skjule det faktum at han egentlig er regnskapsfører, men Daphne oppdager etter hvert at Chris har myke og tøffe sider. I tillegg er han en hunk. Chris har falt for Daphne for lenge siden ...
Rebecca Yarros: Fourth Wing (romantasy)
Violet Sorrengail har etter uttallige advarsler fra venner og familiemedlemmer holdt seg langt unna Xaden Riorson. Men når det viser seg at dragene deres er partnere, blir de nødt til å samarbeide. Ikke bare det, men livene deres er plutselig avhengig av hverandre. Og etter hvert oppdager Violet sider ved Xaden som gjør ham mer og mer uimotståelig ... og det er ikke bare snakk om de bulende musklene eller ekstreme kroppskontrollen. Neida.
Vil du lese mer om romantasy? Les også: Romantasy – verdens største boktrend
Akt 3: Paret trekker seg unna hverandre
Men akk, nå skjer det uungåelige. Paret endte forrige akt på en opptur! Kanskje kysset de hverandre ømt inntil en bokhylle og utlevert fortiden sin til hverandre over en kopp kakao, Kanskje gjorde de noe mer vovet;) Uansett hvor mye hjertet banket etter midtpunktet, og troen på en mulig framtidig lykke lå foran dem som en magisk gulfarget vei av murstein, så kommer det ikke til å vare.
Akt 3 er det tvilen setter inn. Kan de egentlig stole på hverandre? Her sås misforståelser, fortiden har en tendens til å dukke opp på de minst beleilige plasser. Og når akt tre nærmer seg slutten, gjør som regel også kjærlighetsaffæren det. Ofte skjer det et brudd og en eller begge av partene trekker seg unna hverandre.
Eksempel:
Kelley Armstrong: Finding Mr. Write (rom-com)
Daphne faller hardt for Chris, men løgnen de har levert verden om at Zane Remington (aka Christ Stanton) er forfatteren bak Daphnes bestselgende bok (jeg vet, dette er forvirrende ... egentlig burde du bare lese boken ...), ulmer like under overflaten. Og da en influenser oppdager sannheten og truer med å lekke den på Twitter, må paret gjøre noe. Og det fort.
Rebecca Yarros: Fourth Wing (romantasy)
Violet Sorrengail og Xaden Riorson faller hardt for hverandre, og etter en eksplosiv spicy scene som involverer et skap som splintres av lyn, er begjæret totalt. Men Violet setter ærlighet høy, og når det viser seg at Xaden ikke forteller henne den fulle og hele sannheten og hvem han egentlig er, står forholdet deres, og hele riket, på spill.
Men er det noe vi vet, så er det at kjærligheten seirer til slutt!
Vil du lære mer om å skrive romance?
I november holder jeg et webinar om nettopp dette.
Klikk på lenka under og sjekk det ut!
Akt 4: Paret kjemper for kjærligheten
Er det én ting vi ikke kommer utenom i en romanse, så er det at den skal ende lykkelig. I hvert fall til en viss grad.
Nå nærmer vi oss slutten, og alle tråder skal samles. Det er her paret skal kjempe for kjærligheten, det er her Hugh Grant reiser seg i salen og spør om Julia Robert kunne tenke seg å besøke England oftere. Det er her Bridget Jones løper ned på gata og kysser Mr. Darcy. Det er her alle råkjører til flyplassene og styrter gjennom sikkerhetskontrollene som om det ikke finnes noen morgendag ...
Happy Ever After (HEA) har går igjen i historiske romanser og romantiske komedier, mens i en del andre romanser, holder det med en Happy For Now (HFN) — ingen kirkeklokker som ringer, men paret får en lykkelig slutt, inntil videre. I frittstående bøker avsluttes historien ofte med en epilog som viser et glimt av kjærlighetsparet inn i framtiden.
For bøker som er den del av en serie, er det fortsatt slik at de enkelte bindene ender på lykkelig vis, men følges ofte opp av en sluttscene eller epilog som fungerer som en cliffhanger, og som viser trøbbel i paradis.
Eksempel:
Kelley Armstrong: Finding Mr. Write (rom-com)
Daphne og Chris bestemmer seg for å fortelle sannheten om at det egentlig var Daphne som skrev den bestselgende boken, og Chris er bare en skuespiller. Men selvfølgelig setter forlaget seg på bakbeina av redsel for at leserne vil flykte og boken vil dø. Daphne og Chris ender i en krangel som egentlig bunner i at Daphne ikke har tro på seg selv. Dette ender selvsagt godt.
Rebecca Yarros: Fourth Wing (romantasy)
Fourth Wing ender i en hesblesende actionscene, men ender meget godt til slutt. Eller ... nesten ... for Violet blir alvorlig skadet. Og det hele ender med en liten tvist som holder leserne på pinebenken fram til neste bok. Heldigvis er bok 2 ute ... uheldigvis ender bok to også med en cliffhanger ...
Les også: 4 hooks du kan bruke på romanen din
Må du følge oppskriften?
Dersom du har tenkt å skrive en romance, bør du kjenne til de kriteriene som ligger til grunn for sjangeren. Dette fordi leserne har forventninger til hva som skal skje, og til hvordan den er bygd opp. Dette gjelder strukturen som en fireakter, men også hvordan karakterene framtsilles, hvilke troper som finnes og hvordan du kan kombinere dem, språk og stil, ordvalg og så videre.
Når det er sagt, så står du temmelig fritt til å eksperimentere så mye du vil. Så lenge du er bevisst på valgene du tar underveis, og hvorfor du eventuelt velger å gjøre noe som fraviker fra kriteriene, så er det helt opp til deg. Det er tross alt du som er forfatteren;)
Er boka knallgod, og det du har lagt opp til gir helt mening i ditt univers, kan du slippe unna med nesten hva som helst.
Og jeg gjentar: Vil du lære mer om å skrive romance, så holder jeg et webinar om å skrive romance i november. Klikk på lenka under og sjekk det ut!
Comments