5 steg til plotting av manuset ditt
- Anne Louise Morseth-Nordbryhn
- for 12 minutter siden
- 4 min lesing
Dette bør du vite om konsept, karakter og tema før du gå i gang.
"Hvor mye må jeg plotte før jeg går i gang med skrivingen?" Det spørsmålet får jeg veldig ofte.
Det kommer an på: Om du er en intuitiv skriver som bare racer i gang med teksten og oppdager hvem karakterene er på side femti, eller om du er en som må vite hvem som svindlet hvem, fem slektsledd bakover.
Mest sannsynlig leser du dette fordi du rett og slett ikke aner hvor mye du må plotte i forkant, og du håper at denne teksten skal dra deg ut av knipa!
Jeg starter med å si det åpenbare (som også er mest kjedelig): Det er helt individuelt.
Jepp, sorry for den. Men det litt mer gøyale svaret, er: Det finnes noen knagger du kan bruke. Og jeg har tenkt å spill the beans!
Her kommer mine fem steg til softplotting av historien.

Dette trenger du før du går igang
Penn
Papir
Trua på deg sjæl!
Punkt 1: Start med konseptet
Å skape et konsept forutsetter at du har en idé om hva du vil skrive om.
Mange blander dette, og tenker at du kommer langt med en idé, men en idé er ikke det samme som et konsept. Et konsept er det som skjer når du tar en idé, og legger til karakterer og handling.
Lag en kort pitch av hva historien din skal handle om. Og start med 4 svært konkrete spørsmål:
Hvem er med
Hvor og når foregår dette
Hva skjer?
Hva er originalt her? AKA: Hvorfor i himmelens navn skal jeg bry meg?
For å få kjøtt på flesket, still deg spørsmålet “hva om?”
Ikke vær hard mot deg selv om ikke alt sitter spikret – du kommer til å komme tilbake til dette mange ganger før du er ferdig med manuset.
Eksempel fra Charles Dickens berømte historie En julefortelling:
Idéen kan være "Hva er julens egentlig budskap?"
Konseptet kan være: Hva om en egoistisk og rik gjerrigknark får besøk fra det hinsidige og innser at penger egentlig ikke er veien til lykke?
Punkt 2: Fortsett med helten i historien
Tegn et lite portrett av helten(e) i historien din. Start med én hovedperson og beskriv vedkommendes dagligliv.
Hvilke verdier lever helten din etter?
Hva er hens gode og mindre gode egenskaper?
Eksempel fra En julefortelling:
Ebenezer Scrooge er forretningsmann og eneste eier av selskapet sitt etter at komanjongen Jakob Marley døde.
Han behandler sin eneste ansatt som dritt, og anser andre mennesker som late, og penger som det viktigste i livet.
Han har ingen nære venner, men de er heller ikke viktige for ham.
Om kvelden går han til sengs alene.
"Plot is Character, Character is plot." F. Scott Fitzgerald
Punkt 3: Gi helten en livsløgn og et problem
Hvilken stor overbevisning er det helten din lever etter, og som gjennomsyrer alt hen foretar seg og hvordan hen ser på tilværelsen.
Dette kan formuleres som en kort "sannhet":
Eksempel fra En julefortelling:
“Penger er veien til Lykke”
Denne livsløgnen resulterer i at Enenezer Scrooge er blind for andre verdier, som familie og kjærlighet.
Det gjør også at han behandler andre mennesker med forakt, og han støter mennesker fra seg fordi han ikke er i stand til å se verdien av fellesskap, venner og familie.
Les også: 4 hooks du kan bruke på romanen din
Punkt 4: Gi helten din et mål og en drøm
Hva ønsker helten din i starten av historen? Dette er drivkraften, det ytre målet til helten.
Ebenezer Scrooge ønsker ganske enkelt flere penger! Bli rikere. For penger er makt. Penger er lykke.
I hvert fall er det det han forteller seg selv ...
For dette ønsket som helten din har, det er ofte knyttet til livsløgnen, til det helten tror hen trenger for å bli hel.
Men nonono, that ain't the case! For det er ikke dette som vil gjøre helten din lykkelig, ikke innerst inne. Det er nemlig et helt annet spørsmål du må stille hen! Nemlig:
Hva trenger helten din, egentlig, for å bli en hel person?
Eksempel fra En julefortelling:
Scrooge behøver kjærlighet og fellesskap. En gang i livet elsket han, men ulike hendelser har gjort ham til en ensom og bitter gjerrigknark.
Punkt 5: Kast helten din ut i eventyret
Katalysatoren er det som skjer som igangsetter hele historien. Noe som endrer tilværelsen til helten din fra å være a.okay. eller temmelig shitty, og tvinger hen ut på eventyr (faktiske eventyr eller metaforiske)!
Katalysatoren er en game changer!
Det kan for eksempel være
Et samarbeid– Baby og Johnny skal delta på et danseshow sammen i Dirty dancing
Et oppdrag – Frodo må reise til Mordor for å smelte ringen før Sauron tar over verden
En skjebnesvanger hendelse som tvinger helten inn i en ny tilværelse – Katniss Everdeen som melder seg frivillig til å delta i Dødslekene
Hva enn det er, er det noe som blir umulig for helten din å ignorere, noe som tvinger hen til å ta et valg.
Eksempel fra En julefortelling:
Emenezer Scrooges tidligere forretningspartner, Jakob Marley, dukker opp på Julenatten og forteller Scrooge at han vil få besøk av tre ånder i løpet av natten, og dette blir starten på et eventyr som kommer til å endre livet hans.
Sett i gang!
Et voila! Nå har du 5 viktige trinn som igangsetter historien din. Du vet litt om konseptet, litt om karakterer, hva som driver helten din, og hvordan det hele går i gang.
Dette er selvsagt kortversjonen, men jobber du godt med disse elementene, har du drivkraft til å dytte den gigantiske ballen som er din historie i gang.
Nå er det bare å kjøre på, skrive, og ikke fortvil om ting stanser opp. Husk at du kan redigere hva som helst, men du kan ikke redigere en tom side!
Comments