top of page

Et feelgood kinderegg: Mysterier med to tidslinjer

Forfatterens bilde: Anne Louise Morseth-NordbryhnAnne Louise Morseth-Nordbryhn

Oppdatert: 25. aug. 2024

Her er fordelene og fallgruvene med en av underholdningslitteraturens mest populære undersjangere.


Når du skriver, er det mange valg du må ta. Skal du skrive historisk, eller skal fortellingen din foregå i vår egen tid? Og skal du skrive romantisk, eller skal du legge til et lite mysterium? Vel, det finnes en kjærkommen sjanger som favner alt av dette, og som elskes av lesere så vel som forfattere og forlag. Det er fortellingen med to tidslinjer!


Du har kanskje lest noe av Lucinda Riley eller Katherine Webb? Med bøker som Orkideens hemmelighet og Arven gjorde de denne sjangeren kjempestor for omkring femten år siden. Senere har Lucinda Riley gjort verdenssuksess med serien De syv søstre (og for deg som ikke har lest serien, så nei, den handler ikke om fjellkjeden på Helgelandskysten), som er bygd på samme måte.


Men Lucinda Riley og Katherine Webb er ikke de eneste som har omfavnet denne sjangeren, og det er ikke uten grunn at den er populær. For denne formen gir deg en rekke muligheter.

Kvinne på benk med bok av Katherine Webb
Katherine Webb skriver mysterier med to tidslinjer

To tidslinjer skaper spenning og gir deg handlingsrom

Med to tidslinjer kan du utfolde deg fullt og helt i en parallell fortelling.


Ved å skape en fortidsfortelling som går parallellt med nåtidshistorien, kan du jobbe med backstory på en helt annen måte. Da kan la fortiden ta hur mycket plass som helst, uten å ty til hint, gjenfortellinger og korte tilbakeblikk.


Og hva ligger ofte begravd i fortiden? Hemmeligheter og glemte hendelser som, dersom de kommer til overflaten, kan komme til å endre alt!


To tidslinjer er et ypperlig utgangspunkt for et godt mysterium. 


Ofte oppdager karakteren i nåtidsfortellingen en hemmelighet som gradvis rulles opp. Det er selve plottdriveren i fortellingen. Litt som i en krim letes det etter spor fra fortiden som kan kaste lys over hendelser i nåtiden.


Ofte dreier det seg om eksistensielle spørsmål: hvem er jeg, hvor kommer jeg fra?


 Du kan bygge spenning ved å fortelle detaljer i fortidshistorien som karakteren i nåtiden ikke vet, og kanskje aldri får vite.


Og gradvis kan du avsløre for både lesere såvel som hovedkarakteren hva som egentlig har foregått i fortiden.


To tidslinjer gir deg også mulighet til å utforske og underbygge et tema i romanen. Det kan være løsrivelse, morskjærlighet, selvstendighet, mot, som viser se på ulike måter i de forskjellige tidslinjene. Bruk denne muligheten aktivt til å forsterke et hovedtema som allerede ligger latent, uten at det blir overtydelig. Da kommer budskapet ditt klarere fram. Ingenting er vel deiligere enn å lese en bok som gir noe mer enn ren underholdning.

Lucinda Rileys De syv søstre

Lucinda Riley bruker grepet med to tidslinjer på kløktig vis i den nevnte serien De syv søstre. Hver bok tar for seg en av de syv adopterte søstrene i familien og vedkommendes tilknytning til en eller annen historisk hendelse (ja, dette plottet er like koko som det er genialt!). Så mens vi følger karakterens leting etter sitt egentlige opphav, får vi samtidig fortellingen om forfedrene hennes.


Dette gir Riley mulighet til å fortelle historier fra en rekke begivenheter og steder: konstruksjonen av Jesus-statuen i Rio, kunstnermiljøet i Paris, Griegs urframføring av Peer Gynt, om Bloomsbury-kretsen i modernismens England og så videre...


Det er et markedsmessig sjakktrekk å hente historier fra over alt, fordi det sørger for at lesere over hele verden får en tilhørighet til fortellingene hennes.


Enten fordi de foregår i ens hjemland eller man har vært på besøk der. Eller fordi hun velger historier som er godt kjent for de aller fleste. Og det er gode skrøner som det ligger mye research bak.


Utfordringer med å skrive to tidslinjer

Én utfordring som mange som skriver innen denne formen møter på, er å gjøre begge fortellingene like interessante. Ofte opplever jeg som leser at den ene fortellingen drar meg mer inn enn den andre. Det er noen ting som går igjen når dette skjer.


Et problem er at det ofte blir for stor distanse til det som blir fortalt.


Det er for mye "telling" istedenfor "showing." Jepp, den gode gamle "show, don´t tell" gjelder absolutt her. Dette er noe som fortidshistorien ofte lider under, der det gjenfortelles mer enn beskrives. Dette skaper en distanse til fortellingen som gjør at leseren ikke greier å engasjere seg tilstrekkelig.


Når du skriver med to tidslinjer, sørg for at du ikke faller i gjenfortellingsfella.


Dette vil si at du må skrive fortiden i scener, like levende som på nåtidsplanet!


Et annet problem med fortidsfortellingen er at karakterene fort blir klisjéfylte. Ofte er det ikke brukt nok tid på å utvikle karakterene, og de mangler dybde. Kanskje blir man for opptatt av å vise fram fortiden, hvordan ting så ut og var, og du blir mer opptatt av å bruke all research som er gjort. Og det er jo med å skape tidskoloritt, men pass på at dette bakes inn i fortellingen og ikke blir en karakter i seg selv (med mindre det er et bevisst poeng).


Det er karakterene og deres emosjonelle utvikling vi er interessert i. Vi vil bli berørt!


Selvsagt kan dette skje på nåtidsplanet også. Her gjelder det bare å være bevisst. Du vil ha leseren med deg i begge fortellingene. Sørg for at du skaper realistiske dialoger, at du gir karakterene mål og drømmer. At du gjør dem nyanserte nok slik at de ikke ender opp som pappfigurer som viser fram det fortidige.


Siden det ofte ligger et mysterium til grunn, må du sørge for at det faktisk er spennende å lese!

Må du gå langt tilbake i tid når du skriver med to tidslinjer?

Ikke alle romaner med to tidsplan har en fortidsfortelling som strekker seg langt tilbake i tid. Absolutt ikke. Her avhenger det av type mysterium og ikke minst hvilken tidsepoke du selv synes det er spennende å skrive om.


Mange foretrekker å lese fortellinger som er fjernt fra vær egen tid, mye fordi det automatisk gir en innsikt i en fordums verden og fordi det kan gi en større form for eskapisme.


Fordelen med å skrive om en tid som ligger nært vår egen tid, er at du kan ta opp spørsmål og hendelser som fortsatt kan være aktuelle.


Frida Skybäck er en forfatter som ikke beveger seg langt tilbake tid i sine romaner.  I Bokhandelen ved bredden av Themsen forteller hun om ikke bare om en nedarvet bokhandel med økonomiske problemer, med et herlig persongalleri og en artig katt, men hun tar leserne med til 60-tallet og den betente IRA-konflikten. Det viser også at du kan kombinere kos og svært alvorlige tema på en god måte.


Eve Chase er en annen forfatter som har truffet bestselgerlistene med bøker i denne sjangeren, og hun liker å utforske minner og menneskets psyke. Romanen Fugleburet tar oss tilbake til slutten av 1990-tallet for å avdekke en tragedie som hendte i hovedpersonenes barndom. Det er altså mulig å ha samme hovedkarakter i både nåtids- og fortidsfortellingen.


Hovedsaken blir å vise hvordan fortidige hendelser har ringvirkninger langt inn i vår egen tid, det være seg noe som skjedde flere generasjoner tilbake, eller som sitter som et glemt traume fra barndommen. Det siste gjør menneskets psyke til et mysterium i seg selv.


Kvinne med bok i Gyldendalhuset
Frida Skybäck skriver mysterier med to tidslinjer

Skriv i den sjangeren som passer deg

Mysterier med to tidslinjer har vært en svært populær sjanger de siste årene, og slik vil det nok fortsette å være, selv om jeg opplever at det er større variasjon nå. Det handler nok om hva leserne forventer og er vant til.


Dette er en sjanger for deg som liker å bedrive research. Du må også kunne holde orden på et større persongalleri og håndtere to historier parallellt. Men om du liker å skape mysterier og å lage intrikate plott, så er dette perfekt for deg.


Det er også en ypperlig mulighet til å ta i bruk en del av triksene fra krim-sjangeren, og jobbe med frampek, tilbakeholding av informasjon og så videre.


Det viktigste er at du velger en sjanger som passer deg!


Og skriver du og trenger et profesjonelt blikk på teksten? Jeg tilbyr redaksjonell hjelp.



 

Sjangerinteressert?

Dette er en del av en rekke om undersjangere innen feelgood. Se også tidligere innlegg om Romantasy, og følg med for innlegg om blant annet rom-com, uplit og historisk romanse.


Feelgood er mer enn du tror.


55 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


Behøver du hjelp med et manus?

Jeg tilbyr en rekke redaktørtjenester og kan hjelpe deg uansett hvor du er i prosjektet ditt

Siste innlegg

Vil du ha skrivetips og inspirasjon rett i innboksen?

Meld deg på e-postlisten og motta tips, tilbud og nyheter. Kommer med feelgoodgaranti!

bottom of page