top of page

Slik bruker jeg Scrivener til å planlegge og gjennomføre manuset mitt

Forfatterens bilde: Anne Louise Morseth-NordbryhnAnne Louise Morseth-Nordbryhn

Oppdatert: 25. aug. 2024


Det finnes man valg for skriveprogram bokmanuset ditt. Jeg har brukt både Microsoft Word og Pages, Apples eget skriveprogram. Men ingen av disse greide å holde orden på skrivekaoset mitt. Dette løste seg med Scrivener*.


Les videre, så skal jeg forklare hvordan jeg bruker Scrivener for å planlegge og gjennomføre mine skriveprosjekt.


Hva er Scrivener?

Scrivener er kanskje et av verdens mest brukte skriveprogram.


Du skal ikke poppe innom mange US-baserte Podcaster før ordet Scrivener nevnes, enten du får servert reklame for produktet, eller får en anbefaling på direkten. Det var også i en podcast jeg hørte om det aller første gang, og jeg bestemte meg for å teste det ut.


Hvordan skiller Scrivener seg fra Word og Pages?

Word og Pages er rene skriveprogram. De fungerer optimalt til dette, og de har også svært gode korrekturprogram installert. Skal du skrive kortere tekster, synes jeg disse programmene fungerer dette bra.


Men for meg, som er temmelig kaotisk i utgangspunktet, og som hadde behov for å plotte ut fortellingen, skrive disposisjon, og som alltid ender opp med å omskrive alt fire ganger, ble det etter hvert mange Excel-ark, post-it-lapper og nye versjoner av manus spredt som kuleregn over både det fysiske og digitale skrivebordet.


Jeg trengte rett og slett et program som er mer helhetlig, og dette kunne Scrivener levere på.


Scrivener samler flere løsninger i ett: Du kan ha mappestrukturer, scener og, min favoritt-funksjon — boards, som er en slags digital korktavle — alt i ett og samme dokument.


Et voila! Plutselig løste kaoset mitt seg på et blunk.



Noen av mine favoritt-funksjoner i Scrivener

Selve historien din skriver du inn i et blankt ark/dokument som du ellers ville ha gjort i Word, Pages eller liknende programmer. Scrivener har mange funksjoner utenom dette, og du må ikke sette deg inn i alle med én gang.


Under kommer noen essensielle funksjoner i Scrivener, som jeg bruker hele tiden, og som holder orden på historien min.


Mappestruktur

I venstremargen kan du lage mapper for hvert kapittel, og legge scenene under. Du kan enkelt dobbeltklikke for å navngi scener eller kapittel.











Synopsis

I høyremargen finner du muligheten for å legge inn en synopsis av kapittelet eller den enkelte scenen. Du kan printe ut et eget dokument med synopsisen og dermed få et godt overblikk over sammenhengen i historien din. Synopsisen vil også legge seg i boards, som jeg skriver mer om under.


Notes/Notater

I høyremargen under synopsis finner du også notes, der du kan ta notater underveis. Her kan du fortløpende legge inn ting du må huske på til siden.



Boards

Boards i Scrivener er som et digitalt post it-system. Det ser faktisk slik ut. Her får du enkelt oversikt over scenene dine og innholdet i dem. Du kan enkelt dra og slippe dersom du ønsker å flytte en scene til et annet sted i manuset.


Delt skjerm

Hvis du har et stort dokument, eller to scener som på et vis henger sammen, kan du dele skjermen og få to ulike scener, eller scener og boards, ved siden av hverandre. Det gjør det enkelt å sammenlikne.


Å sammenlikne dokumenter på én skjerm er en fordel dersom du behøver å gjenta poenger fra andre steder i romanen, eller du vil ha en oversikt over sammendragene fra de ulike scenene lett tilgjengelig foran deg. NB: Dette fordrer at du har stor nok skjerm;)




 

*Jeg er Scrivener Affiliate.

Hvis du har lyst til å prøve Scrivener, kan du laste ned en gratisversjon ved å trykke på denne lenken eller knappen under.


Og bestemmer du deg deretter for å kjøpe programmet, sponser du også meg og

denne skrivebloggen. I så fall: tusen takk!



Skrivemål

Jeg er av typen som setter meg skrivemål. Og her kan du sette sluttdato for feks. førsteukastet ditt, målet for antall ord i manuset, og deretter regner programmet ut hvor mye du må skrive hver eneste dag. Du ser enkelt hvor langt du har igjen.


Foruten alt dette over så byr Scrivener på en rekke ting, som snapshots av scener som lar deg lagre tidligere versjoner, en ypperlig søk-og-erstatt-funksjon, tags, og muligheter for å lagre både URL-er og PDF-er som er relatert til prosjektet ditt (ypperlig om du skriver en sakprosabok som krever en rekke referanser!).


Hvilket skriveprogram passer best for deg?

Svaret er ganske enkelt: Det spørs hva du har behov for. Alle forfattere har ulike systemer, og alle har ulike måter å jobbe på.


Dersom du opplever at du har førti mapper på PC-en din, eller må switche mellom Excel, Word og post-it-lappene på kjøleskapet, kan Scrivener være noe for deg. Det har i hvert fall gjort min skrivehverdag enklere.

 

*Jeg er Scrivener Affiliate.

Hvis du har lyst til å prøve Scrivener, kan du laste ned en gratisversjon ved å trykke på denne lenken. Og bestemmer du deg deretter for å kjøpe programmet, sponser du også meg og denne skrivebloggen. I så fall: tusen takk!




207 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


Behøver du hjelp med et manus?

Jeg tilbyr en rekke redaktørtjenester og kan hjelpe deg uansett hvor du er i prosjektet ditt

Siste innlegg

Vil du ha skrivetips og inspirasjon rett i innboksen?

Meld deg på e-postlisten og motta tips, tilbud og nyheter. Kommer med feelgoodgaranti!

bottom of page